solat...TIIIDUUUUUURRRRRRR vs SOOLLAAAAAAATTT...tidur.

Assalamualaikum.

Hari ni dalam kelas Prof Dr Fauzi Deraman,saya belajar sesuatu yang tidak pernah saya fikirkan sebelum ni.Huhu~~sedih!takpa.Alhamdulillah, dapat walaupun lambat.

InsyaAllah,seperti ramai yang tahu.Azan subuh memang lain dari azan waktu yang lain kan?Maksudnya,hanya dalam azan subuh sahaja yang ada lafaz dibawah sedang dalam azan waktu lain tiada:


Maksud: "Solat itu lebih baik daripada tidur"

Baik.Berkenaan lafaz ini.Ustaz mem'perasan'kan kami semua tentang - kebanyakan laungan azan untuk lafaz ini di kebanyakan tempat di malaysia memanjangkan lafaz "Annaum" daripada "Assholat".
Dimana sepatutnya "Assholat" itu yang patut dipanjangkan supaya pendengaran kita lebih menangkap seruan SOLAT ituuu....Bagaimana kalau "Annaum" itu dipanjangkan???huhu-alamatnya kita hanya sangat menangkap perkataan TIDURRrrr.Jadi makin liatlah kita nak bangun subuh kan?? (oh!mungkin saya sahaja yang macam tu,nanges- T.T )

Perasan tak?perasan tak?huhu-serious memang betul.Saya pun baru perasan.Kalau dari pengalaman dan pendengaran saya sendirilah kan...memang saya selalu dengar perkataan belakang (Annaum) itu yang dipanjangkan.Tapi,kalau pengalaman anda berbeza mungkin itu yang lebih baik.

Jadi,kepada kawan-kawan lelaki saya yang baik yang memang rajin melaungkan azan.Sila-sila ambil berat sedikit ya.Tapi kalau bacaan tu dah betul.SYABAS!(clap-clap-clap).Anda memang terbaik!
Opss...cop!cop!nanti ada yang salah faham,bukan saya kata kalau panjangkan lafaz Annaum tu salah ya.Tidak, apa yang saya tulis memang tidak berkaitan dengan hukum atau betul atau salah.Memang bukan wajib pun tapi penghayatan....Ya,mungkin bukan kes yang berat tapi seeloknya kita memilih yang lebih baik...kan?kan?kan?

Mereka yang lebih arif atau berilmu,lebih tahu dan maklum tentang ni.Alhamdulillah.Saya sekadar berkongsi secebis ilmu bagi yang mungkin pertama kali (macam saya sendiri) di-perasan-kan tentang isu sebegini.InsyaAllah,semoga bermanfaat untuk kita semua.

Kecil.Tapi jika dihayati besar maknanya kerana boleh menjadi LEBIH baik.W'alam.


P/s: di bawah adalah contoh azan subuh di mekah.Maaf,tak full_hanya nak highlight lafaz 
      "Solat itu lebih baik daripada tidur".
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan