Perang-Boikot-Genjatan Senjata-Boikot_

Ya,selagi bumi tidak lenyap perang akan sentiasa ada kerana ianya adalah salah satu tanda akhir zaman dan hari kiamat.Tidak kita minta tapi inilah reality.
Sepanjang aku hidup,aku tidak ingat berapa kali perang yang tercetus antara islam dan yahudi @ sekutunya.
Oh!nampak sangat aku tidak cakna atau ambil serius tentang hal ni.Yelah,perang itu bukan terjadi di tempat aku dan aku tidak merasakan reality nya bagaimana.(sindir diri sendiri)

_hanya jiwa aku terkadang tersentuh,tersebak,tersedih,ternangis bila melihat keadaan dan situasi semasa yang terjadi di negara mereka.Namun semua perasaan "TER" itu hanya sementara,bila hilang berita maka hilanglah rasa.
Kerana?ya,iman aku yang nipis seperti kulit bawang dan mungkin lebih nipis lagi dari itu.(kecewa dengan diri sendiri).

Tahun ini dunia bergegar lagi.
Perang antara rakyat palestine yang inginkan keamanan dan sekutu Israel Laknatullah yang tidak berperikemanusiaan.
Kerana masa dan usia yang makin meningkat mematangkan fikiran aku barangkali?
Alhamdulillah,kini aku lebih sensitive terhadap isu ini.Aku lebih ambil peduli.
Dari ke-sensitive-an perasaan yang timbul aku zahirkan dengan tindakan_
Aku lakukan apa yang aku mampu,salah satunya BOIKOT barangan israel!

Dulu,pernah boikot tapi tidak berterusan,hanya sebilangan produk yang berterusan diboikot dan alhamdulillah smpai ke hari ini.Namun iman aku gagal dengan nafsu.Ice cream MCDonald menjadi ujian..(ya Allah,teringat status FB seorang shbt yg berbunyi..."ini baru MCD iman kita dah kalah,apatah lagi dengan tipu daya dajjal nanti??"-Nauzubillah.)
Pendek cerita barang lain boleh boikot tapi MCD tak boleh_sebab apa?ianya makanan?atau kegemaran?(apada!) nampak sangatnya semangat hangat-hangat tahi ayam aku disini.nampak sangat rendahnya kedudukan iman aku disini.Sekarang,bila kesedaran meninggi...aku melihat darah basah dan kering ditubuh kanak-kanak kecil,orang tua,dan mereka semua rakyat palestin...aku menyesal!benar-benar menyesal!kesal dengan diri sendiri.

Dan Hari Ini,22/11/12...Alhamdulillah...aku lega...berita yang aku dengar dari TVAlhijrah mengenai genjatan senjata menenangkan perasaan...maknanya peperangan MUSIM INI tamat.
So,BOIKOT MUSIM INI pun tamat???
OH JANGAN!kerana aku tidak mempercayai israel laknatullah.Mereka bermula mengikut suka hati mereka dan mereka berhenti bila ramai yang dah tak bernyawa.Mungkin bagi mereka,ini untuk MUSIM INI sahaja.
Jadi aku tekad!aku ingin hilangkan semangat hangat-hangat tahi ayam atau semangat bermusim dulu!
Boikot harus tetap dijalankan walaupun peperangan terhenti.Tolak tepi semua kegemaran atau makanan kerana aku yakin kita boleh hidup tanpa semua tu.
Agenda mereka diwaktu hadapan tidak dapat kita tilik jadi kita harus lebih bersedia dari sekarang.

Setiap orang mempunyai kemampuan yang berbeza,jadi ikutlah kemampuan maximum kamu dan bukan yang minimum.Nak seribu daya taknak seribu dalih.Bertindaklah,lakukanlah dan jangan kita asyik memilih iman yang paling lemah yakni berdiam diri. Ini adalah berkaitan soal hidup dan mati saudara-saudara kita,jadi buatlah pilihan yang bijak dan tepat untuk kita pilih berada di pihak mana.

Dan jangan lupa yang paling penting,semua ini bakal ditanya diakhirat nanti.
Tanggunjawab kita sebagai saudara islam kita.Apa tindakan kita?usaha kita?bantuan kita?

Jadi,kepada diriku sendiri terutamanya dan semua kawan-kawanku yang cantik,hensem,manis yang sedang membaca ni...ayuh sama-sama kita hijrah ya!sama-sama kita berjihad walaupun kecil jihad kita ni.
Sama-sama kita cakna dan bertindak kerana tanggungjawab kita atas nama kita sebagai saudara islam yang punya iman dan sebagai makhlukNya yang punya hati dan perasaan.

Sama-sama kita beringat,yang menilai kita adalah Allah SWT.
Semoga kita terus istiqamah.Amin.




P/s:"ingatkan aku dengan tulisanku bila aku lupa akan tanggungjawabku".
      _PRAY FOR ISLAM & GAZA_









Maal Hijrah 1434 & G A Z A

Tahun baru telah tiba,
disini Hijrah 1434 disambut gembira,
namun Gaza nun disana duka nestapa,
menangis melihat palestina menderita.

Lelah unggas pulang petang,
mencari tempat berlindung diri,
kekejaman mengganas ketenangan hilang,
Hanya munajat pelindung diri.

Kita menangis kerana terasa,
kita marah kerana benci dan tidak suka,
namun apakah tindakan kita,
yang mungkin bisa kurangkan beban mereka?

Kita terdiam seribu bahasa,
melihat tangisan tanpa henti,
akidah dan iman buat mereka perkasa,
tahu penghujungnya syurga menanti.

Kerana kita bukan mereka,
kita sentiasa pekak kan telinga,
sedang mereka adalah saudara,
di akhirat tanggungjawab kita pasti ditanya.

Kita tidak mampu memegang senjata,
apatah lagi berada ditempat mereka,
namun kita jangan buat-buat buta,
kerana dengan doa insyaAllah membantu mereka.


Salam maal hijrah,semoga kehidupan kita berhijrah kearah yang lebih baik dan begitu juga diri kita.
mulakan dengan satu langkah,semoga pengakhiran kita mendapat tempat disisi Allah SWT.
Namun,dalam kita mensyukuri nikmat ketenangan dan keamanan yang sedang kita rasai kini...selitkanlah walau hanya dengan secebis doa buat saudara-saudara kita di Gaza yang sedang menderita mungkin kerana terluka dan menahan kesakitan,dibasahi darah,berlari ketakutan demi melindungi dri dan mungkin kehilangan yang tersayang atau yang lebih teruk lagi,keadaan yang kita tidak pernah bayangkan...semoga Allah melindungi mereka.
Kita disini,walau dengan usaha sekecil apa pun yakinlah Allah Maha Mendengar,Allah Maha Mengetahui...lakukanlah sesuatu walau dengan selemah-lemah tenaga iaitu berdoa.Wallahualam.