~adikku dan tudung~

Assalamualaikum,

Beberapa hari saja lagi,cuti sekolah hujung tahun menjelang tiba.
Hoh!kalau dulu time menjadi budak sekolah a.k.a budak hingusan,bukan main suka dan excited lagi dengar cuti sekolah hujung tahun..almaklumlah cuti panjang,plan nak bercuti sana-sini dah terlekat kat kepala dan kalender otak sebulan sebelum cuti.Lama tu~
Tapi sekarang ni bila dah matang sikit atau dah tua sikit (dah tak sekolahlah maknanya)..dengar cuti sekolah tu dah macam tak ada apa-apa...cuma satu saja yang best,lalalala~...jalan tak jemm!tak perlu nak stress datang kerja lambat (ditujukan kepada orang-orang key ell macam saya ni la terutamanya yep).Uit,terkecuali kepada meraka yang menjadi ibu dan bapa kepada anak yang bersekolah.


gergh!mukaddimah tiada kena mengena langsung dengan tajuk.
Relax-relax,pembuka bicara sahaja tu,scroll lagi dan baca dulu~


alkisah adik perempuan saya yang memang banyak cakapnya dan fikirnya.
Disuatu hari,disebabkan berita yang didengarnya dari sekolah dia sibuk cakap dengan saya dan mak,bunyinya lebih kurang seperti dialog dibawah,

"mak,mak...nanti darjah 2 mak kena belikan tudung,cikgu Z suruh pakai tudung tak boleh ada rambut panjang."

"takpe la,ica kan kecik lagi...tak pakai tudung pun takpe."saya mencelah.

"tak boleh lah kak,cikgu kata murid perempuan kalau siapa-siapa yang rambut panjang & tak pakai tudung cikgu akan bakar rambut".

Hambek kau!terus bakar rambut.
Aduyai,agaknya cikgu sampaikan lain kat sekolah,lain pulak yang dia sampaikan kat rumah,ambik yang climax terus...BAKAR RAMBUT..hahaha..budak-budak~

"takpe...ica kecik lagi,nanti dah besar ica pakai la."saya ulangi sekali lagi.

"tak boleh la kak!cikgu Z kata nanti cikgu nak bakar rambut kalau tak pakai tudung..kena pakai jugak,ica nak pakai"-dengan takut akan cikgu Z a.k.a cikgu disiplin yang sangat terkenal dengan garangnya,ica tak peduli kata-kata saya satu-satunya kakak dia.huu~Betul-betul punya takut.

last,saya explain lah pasal aurat rambut kat ica.

ok.TAMAT_


Apa yang saya nampak kat sini,budak yang belum baligh,belum faham sangat tentang hukum hakam sudah takut dengan hukuman.
Tapi,kita yang sudah matang yang dah tahu pahala dosa,hukum hakam yang basic macam tutup rambut (aurat) ni masih tidak takut dengan hukumanNya.
itulah bezanya orang yang kurang dosanya dan banyak dosanya.W'alam.
Ya!memang kita banyak dosa selagi aurat kita didedahkan..hitunglah dosa tu kalau kita mampu.(seriously,mampu hitung depan neraca Allah sahaja nanti)

"At least saya sembahyang".
boleh topup dengan sembahyang??betul ke?
hamboi~mudahlah kalau semua boleh topup kan tapi maaf,kita dah diberi terlalu banyak nikmat sehingga kita terlupa bagaimana nak berterima kasih.Malukan dengan Allah?
Sembahyang wajib,tutup aurat pun wajib,fair & square kanlah...so, no topup-topup yep...^^
Ilmu agama dan amalan kita yang harus di topup. (=

"belum ada..Hidayah...seru.."
Belum sampai hidayah?
memang selalu sangat dengar,tapi kenapa kita tidak boleh pandang bahawa tutup aurat ni wajib.
Cubalah,jangan selalu jadikan hidayah sebagai alasan untuk kita mengelak mengikuti peraturanNya.
Kalau dulu kat sekolah peraturan wajib bertudung kita boleh ikut kenapa tidak dibumi Allah?
Paksa diri dulu tak mengapa,asalkan kita tutup dulu.InsyaAllah akan membawa ikhlas pada akhirnya.
Nak tahu paksa macam mana...cubalah pakai tudung selalu,pergi kenduri ke,pergi majlis ilmu ke,keluar dengan kawan ke,pergi surau ke...insyaAllah akan terdetik rasa malu dalam hati bila aurat didedahkan kembali.
Kita kalau bersungguh taknak,memang takkan ada usaha kita..tapi kalau bersungguh nak,kita akan berusaha.samalah NAK SERIBU DAYA,TAKNAK SERIBU DALIH.(aja-aja hwaiting!!!)

Alhamdulillah,makin lama nampak ramai kenalan yang dah bertudung.
berbagai-bagai fesyennya,macam-macam ada!
Saya pernah dengar bila ada orang yang tidak bertudung atau yang dah memang bertudung bercakap tentang gaya fesyen tudung trend sekarang.(ala,yang tutup rambut sahaja dan agak terdedah sedikit lehernya tu).

"elleh,pakai tudung pun macam tu,LEBIH BAIK tak payah pakai."
Ok,sekarang tunjukkan mana yang lebih baiknya itu?...sedarlah,jangan kita bangga dengan dosa yang kita lakukan.Sekurang-kurangnya dia mencuba daripada tak buat apa-apa..Ops!jangan kata saya menyokong...tidak..saya tidak menyokong dan saya tidak mengikuti trend itu..tapi kalau nak cakap jugak pasal LEBIH BAIK...ok,pakai tudung yang sepatutnya yang mengikut syarak.Saya yakin semua tahu yang bagaimana,bukan?


Jadi,jom sama-sama kita tudungkan kepala dan rambut kita!
^^

tidak menghayati apa yang saya sampaikan diatas tidak mangapa,namun sangat berharap jika dapat memberi sedikit penghayatan untuk keratan kisah dibawah pula,


Sabda nabi saw:

"pada malam aku di isra'kan ke langit,aku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis"...


.."aku melihat wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih"...

Fatimah ra. bertanya maksud keadaan itu maka sabda baginda saw lagi-

"adapun tentang:
   Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya (di jilbabkan/ditudungkan) dikalangan lelaki."  









gambar-gambar ica sebelum sekolah.


P/s:peringatan buat diri sendiri terutamanya agar sentiasa menjaga aurat diri.W'alam.

Aku belajar sebab......?

Assalamualaikum,

Agak lama blog ini ditinggalkan tanpa sebarang 'perkataan' yg tercalit untuk dijadikan entry,kesal dengan diri sendiri yang malas dan tidak istiqamah terhadap apa yang diniatkan pada mula-mula terciptanya blog ni.
Takpe!masih belum terlambat,naikkan azam tingkatkan usaha!
-bila kesedaran datang menerpa,kata-kata semangat pun terluah dari dalam hati dan membuatkan mataku tercelik dan jari jemariku pun bergerak tangkas.(konon-kononnya la kan,kalau lah semudah ini.)
dan, Dengan izinNya...ter posting lah entry ni.

semalam sambil mengait baby hat for my boyfriend, Adam Mohd Saifuddeen (unofficial nephew)...saya mendengar ceramah audio Mp3 melalui telefon tangan saya yg tidak berapa nak canggih tu kan...
sambil tangan mengait sambil itu lah telinga menadah santapan rohani, sekurang-kurangnya tidaklah mengantuk..Ok! tamat mukaddimah.


Ustaz tanya, apa niat kamu semua nak belajar?

Sebab nak pandai ustaz.
Sebab nak berjaya ustaz.
Sebab mak suruh ustaz.
Sebab nak kerja yang elok-elok bila besar nanti ustaz.
Sebab nak dapatkan gaji yang besar ustaz.
Sebab...bla..bla..bla...

Macam-macam lagilah jawapan yang dibalas oleh anak murid ustaz.

Pasti ada diantara kamu semua yang tanya pada diri sendiri..."apa pulak sebab aku ya?" atau mungkin dah ada jawapan " sebab...bla bla bla..."
Ok,apa pun jawapan anda semua saya tak tahu tapi saya tak nak kata "aiman tak kisah" kerana saya kisah dan kerana itulah entry ini ditulis.Supaya kita sama-sama sedar dan tidak terlambat untuk tersedar macam saya ni hah tapi bagi yang lebih awal dah sedar alhamdulillah,tahniah.

Persoalan diatas bunyi seperti mudah kan untuk dijawab?Saya tidak kata jawapan di atas salah tetapi dengan lebih baiknya jika jawapan itu lebih tepat baru osem kan..
dan jawapannya adalah ingin mencapai TAKWA ALLAH.

Kenapa?sebab tiada apa yang dapat membezakan kedudukan manusia disisi Allah kecuali dengan keimanan dan ketaqwaannya.

Jadi,kalau macam tu kita kena belajar dalam bidang agama sahaja ke?

Bukan macam tu,tidak kisah la apa pun yang kita ingin pelajari...dalam bidang kedoktoran ke,engineering ke,accounting ke dan apa sahajalah selagi dalam landasan yang benar insyaAllah kita boleh pelajari tetapi letakkanlah niat kita ingin mencapai takwa Allah dihadapan bidang yang kita ceburi itu dan insyaAllah kita tidak akan terjatuh dari landasan.

Kata sesetengah orang alim,

Takwa itu seperti batu permata yang jatuh kedasar lautan yang dalam di mana lautan itu mempunyai ombak yang besar dan tinggi dan di dalamnya terdapat makhluk-makhluk yang mengganas.

Wah!kalau ikut logik akal,bagaimana kita nak mencari batu permata yang kecil di lautan yang terbentang luas dan bahaya kan. InsyaAllah,tidak mustahil jika kita mempunyai ilmu dan 'jalan'nya bukan.

Ringkas gambaran taqwa tetapi bukan mudah dan tidak ringkas untuk memperolehinya.
Perlu ada ilmu,jadi disinilah fungsi ilmu untuk mencari Taqwa Allah.

Tapi bagaimana nak kaitkan medical/engineering/accounting/statistic/agriculture...etc. dengan ketaqwaan?

Jika kita letakkan niat kita awal-awal kerana menuju jalanNya,pasti kita dapat related kan pembelajaran kita dengan kebesaranNya kerana bagaimana pun kecanggihan didunia ini berlaku bolak balik semua kembali padaNya,kerana semua ilmu didunia ini pinjaman dari Allah SWT....
contohnya,setiap organ kecil dalam badan kita mempunyai fungsi,manusia mencipta kapal terbang berilhamkan burung dan sebagainya.(maaf saya kurang ilmu untuk berikan contoh yang lain).
Disini,kita akan sedar dengan ilmu insyaAllah kita dapat melihat keaiban diri,kekurangan diri dan yang penting level iman dalam diri.
Jadi,insyaAllah dengan ilmu yang kita pelajari juga kita akan melihat segala kebesaranNya,melangkah mendekatiNya dan bertaqwa padaNya.
Semoga kita dapat refreshkan niat kenapa kita belajar dan berazam untuk mendapatkan kedudukan yang berbeza disisi Allah SWT.


Sudah biasa berlaku pada jiwa-jiwa yang kehausan ilmu dan tipis imannya macam saya ni untuk merasakan seperti ini...bila dengar ceramah barulah teringat,tersedar,terinsaf dan lain-lain 'ter' lagi la kan.Tapi tidak mengapa,dari kesedaran itulah kita melangkah dan bukan terasa sahaja tapi tidak melakukan apa-apa.

Apa yang saya kongsikan disini hanya sedikit sahaja dari ceramah yang saya dengarkan dan diolah secara ringkas dengan penyampaian tersendiri tetapi insyaAllah tidak lari dari isinya.
Secara ringkas,selain daripada ilmu jalan lain untuk mencapai taqwa adalah iman,akhlak dan istiqamah namun saya tidak huraikan disini.Maafkan diatas kekurangan dan kelemahan saya.Semoga penulisan ini dapat menjadi saham kita diakhirat.

Semoga kita semua sentiasa berjaya,bahagia & sejahtera dunia akhirat.Amin.








P/s:sy ingin kongsi link ceramah tapi tak dapat nak cari,insyaAllah saya akan pindahkan dr phone dan uploadkan diblog.kalau saya terlupa halalkan ya.